M/S Vito

M/S Vito er et smukt, gammelt jernskib og samtidig en glimrende repræsentant for småskibsfarten i nord- og østersøen helt op i 1950′erne.

Vito

M/S Vito

Vitos historie

Vito blev bygget til den tyske kaptajn Heinrich Peter Knief Hamborg i 1907 ved Hendrik Kroese Hoogsand i Holland. I 1929 kom den under dansk flag med navnet Freja af Stubbekøbing, og siden har den haft skiftende ejere og forskelige navne.

Vito er en glimrende repræsentant for småskibsfarten i nord- og østersøen helt op i 1950′erne, hvor den type fartøjer blev afløst af mere moderne tonnage som fx Carolinerne, hvoraf vi kun har to velbevarede fartøjer tilbage, nemlig M/S Samka og Caroline. Da der som sagt ikke er mange af den slags fartøjer tilbage, er det vigtigt at få Vito ført tilbage til omkring 1950 (efter rådgivning fra Skibsbevaringsfonden) som en værdig repræsentant for datidens småskibsfart.

Et fartøj som Vito, ført tilbage til lastskib, mangler bestemt i “samlingen”, når man taler dokumentation af forskellige epoker inden for vor flydende, maritime kulturarv. Umiddelbart mener vi på Det Gamle Værft, at det er på høje tid at få fokus på jernskibene, da der kun er få repræsentanter tilbage, og det derfor er ved at være sidste udkald for den slags fartøjer.

Læs M/S Vitos restaureringsplan.

M/S Vito

Fakta

  • Loa » 134,9 m.
  • Brd » 17,3 m.
  • Dbg » 6,5 m.
  • Fart » 13,5 Knop

Vores andre skibe

M/S Angelo er en smuk, gammel damper, som blev bygget i 1906 på Werft Hubertina.

Skonnerten Fylla blev bygget i Nyborg i 1922 og er én af tre jagtbyggede tremastsskonnerter, man stadig kan møde i vore farvande.

Lanterne og Dannebro